28 sierpnia 2010

Szynka z szynkowara



Szynka z szynkowara smakuje moim zdaniem jak szynka konserwowa, przysmak śniadaniowy z tą róznicą jednak, ze wiemy co zawiera. Nie jest to oczywiscie to samo, co szynka którą w mojej rodzinie przyrządza się na Święta Bozego Narodzenia (6 tygodni peklowania). Wyroby z szynkowara przeznaczone są bowiem raczej nie dla koneserów smaku, ale są poprawne w smaku i przede wszystkim wiemy co jemy.
Składniki:
0,90 kg łopatki lub mięsa od szynki (ja uzyłam od szynki)
25 g soli peklującej
2 ząbki czosnku (pominęłam)
1 łyzeczka majeranku
1 łyzeczka zelatyny (wychodzi duzo galaretki)
1 łyzeczka cukru pudru
0,1 litra wody
Mięso oczyścić z błon, pokroić na małe kawałki, kazdy kawałek delikatnie rozbić tłuczkiem - ale lekko. wsypać sól peklową, dokładnie wymieszać, ugniatając. Zawinąć w worek i wstawić do lodówki na 3-4 godziny.
Następnie dodać do mięsa 0,1 l wody z płaską łyzeczką cukru pudru, dokładnie wymieszać.
Dosypać zelatynę, majeranek i znów wymieszać.Do szynkowara włozyć woreczek foliowy (ja uzyłam kupionego razem z szynkowarem - specjalny z atestem), ale podobno mozna uzywać zwykłych śniadaniowych. Do woreczka upchać ciasno mięso starając się zostawić w środku jak najmniej powietrza.
Zawinąć koniec woreczka, zamknąć szynkowar i wstawić go na 48 godzin do lodówki.
Po tym czasie wstawić szynkowar do garnka z garnka wypełnionego wodą tak, zeby woda sięgała 3-4 cm ponizej górnej krawędzi szynkowaru.
Tempetarura wody powinna wynosić 80 st. Parzymy mięso w szynkowarze przez 2 godziny. Następnie wyjmujemy z wody i po wystudzeniu wkładamy na kilka godzin do lodówki. Po tym czasie z torebki znajdującej się w szynkowarze wyjmujemy ładnie uformowaną wędlinę i duuuzo pysznej galaretki.
przepis zaczerpnęłam stąd.

5 komentarzy:

  1. podoba mi się ten pomysł na domową szynkę

    OdpowiedzUsuń
  2. Muszę to wypróbować. Tylko dlaczego bez czosnku?

    OdpowiedzUsuń
  3. A dla tego, że jak dodasz czosnek to będzie smakować jak mielonka, nie dodaję też majeranku, mięso z szynki kroję w kostkę około 2x2cm, dodaję jedynie mieszankę 50%soli/50%peklosoli w ilości 20g na kilogram, pół łyżeczki cukru i 100ml wody. Jest SUPERRR!!!! róbcie taką szynkę bo jest zdrowa i bez chemikaliów, z milicyjnym pozdrowieniem- burek pundel :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. zapomniałem, że dodaję też 2 łyżeczki żelatyny na 1 kg mięska

    OdpowiedzUsuń