1 czerwca 2009

Chleb mieszany na zakwasie żytnim



Jeden z najlepszych chlebów jakie upiekłam. Przepis źródłowy pochodzi z chlebowego blogu Dyrektora-jednego z tych z których czerpię przepisy i wiedzę na temat mojej nowej pasji - pieczywa i jego wypieku.

Ponizej przepis w wersji nieco przeze mnie zmodyfikowanej.

340 g zaczynu zakwasowego 3-stopniowego
190 g mąki żytniej 720
120 g mąki pszennej 650
120 g mąki pszennej 850
ok. 240 g letniej wody
ok. 15 g soli (płaska łyżka)

Składniki połączyć i wyrobić ciasto przez ponad 5 minut. Następnie odstawić na 20 - 30 minut żeby odpoczęło.

Znowu wyrobić chwilę, uformować bochenek i odstawić do wyrośnięcia w cieple. Z braku koszyka do wyrastania mój chleb wyrastał w dużym durszlaku wyłożonym ściereczką wysypaną mąką-stąd odciśnięty na nim wzór z płótna:)

Piec w temp. 230 st. - 10 min., następnie w temp. 200 st. kolejne 10 min., potem w temp. 180 st. przez 40 min.

10 min. przed końcem pieczenia spryskać bochenek wodą

Smacznego!

3 komentarze:

  1. chleb jest piękny :-)
    a jeśli chodzi o wzór, to cóż... ja koszyk mam, ale i tak wykładam go ściereczką i chleby mają podobny wzór do Twojego ;))

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ladnie wyglada! Jestem pewna ze smakuje rownie dobrze.

    OdpowiedzUsuń