19 czerwca 2009

Chleb codzienny

Przepis na ten chleb pochodzi ze strony http://www.der-sauerteig.de/ w tłumaczeniu i z modyfikacjami Mirabbelki.
Upiekłam go w garnku rzymskim, któremu zawdzięcza swój kształt.

Składniki podaję za Mirabbelką z uwzględnieniem moich modyfikacji:):
400 g zakwaszonego żytniego zrobionego metodą 3-fazową
100 g mąki żytniej chlebowej (np. typ 720)
300 g mąki pszennej (np. typ 550)-
ja uzyłam pół na pół 550 i 650
ok. 150 ml letniej wody lub maślanki ( ja - pół na pół woda i tłuste mleko)
1, 5 łyżeczki soli
1 łyżeczka cukru (opcjonalnie) -
dodałam
20 ml oleju (opcjonalnie)
- dodałam

Składniki wymieszać w misce, wyrabiać ok. 5 minut, aby otrzymać gładkie i elastyczne ciasto. W razie potrzeby dodać mąki lub wody.
Odstawić na 20 min i jeszcze raz 5 min wyrabiać. Ułożyć w formie, bądź uformować bochenek, przełożyć do dobrze wysypanej mąką miski lub koszyka -ja włozyłam do garnka rzymskiego.
Pozostawić do wyrośnięcia na 3 do 4 godzin, lub do podwojenia objętości-u mnie chleb rósł w garnku 3 godziny.
Przełożyć na blachę wyłożoną papierem lub kamień i wsunąć do piekarnika nagrzanego do 230 st.. Piec 10 minut, następnie obniżyć temperaturę do 200C i piec jeszcze ok. 35 minut do zbrązowienia skórki.-ja włozyłam oczywiście do zimnego piekarnika i podany przez Mirabbelkę czas liczyłam od osiągnięcia w.w. temperatury. W garnku rzymskim czas pieczenia znacznie się wydłuza. W przypadku mojego chleba było to ok. 1 godziny (10 min. przed końcem zdjęłam) pokrywkę, żeby skórka zarumieniła się.

Zgodnie z informacją Mirabbelki chleb nie wyrasta już w piekarniku, no ale mój właśnie wyrósł...i trochę przykleił się do pokrywki:)

3 komentarze:

  1. Piękny chleb:) Jakiej wielkości jest garnek rzymski, w którym został upieczony? Chcę kupić taki ale wybór jest od 4-litrowych do bodajże nawet 7 litrowych. Nie wiem, jaki byłby najlepszy do chlebów.

    OdpowiedzUsuń
  2. Garnek ma pojemność 2,5 litra. Firmy Formaster - NIE SZKLIWIONY.Tutaj są takie: http://www.saintbest.pl/index.php?p40,garnek-rzymski-gliniane-naczynie-do-pieczenia-bez-tluszczu.

    OdpowiedzUsuń