17 maja 2009

Grecki chleb na zakwasie


Ciecierzyca na jutrzejszą inaugurację tygodnia z ciecierzycą już namoczona...a dzisiaj polecam Grecki chleb na zakwasie według przepisu Mirabbelki
Cytuję (prawie dokładnie) za autorką
:
dzień przed pieczeniem wymieszać:
20 g zakwasu żytniego ożywionego
70 g mąki pszennej o dużej zawartości białka - ja użyłam mąki typ "0" Farina per pane
40 g wody

Składniki zaczynu wymieszać i odstawić na 8-12 godzin aż potroi objętość i opadnie ( u mnie po 12 godzinach ani nie potroił objętości, ani nie opadł:)

składniki na ciasto chlebowe:
130 g zaczynu j.w.
440 g mąki pszennej (też żyłam Farina per pane - typ "0")
300 g wody
10 g soli
15 g cukru
1 łyzka oliwy
W dniu wypieku wymieszać mąkę z wodą i pozostawić na 20 minut.

Zaczyn dodać do ciasta, wyrabiać 10 minut, az będzie gładkie. Stopniowo dodawać cukier, sól i oliwę.
Włozyć do miski wysmarowanej olejem, zostawić do wyrośnięcia na ok. 3 godziny (w międzyczasie kilka razy odgazować) aż urośnie dwukrotnie.

Po wyrośnięciu uformować okrągły bochenek. Ja zastosowałam się do sposobu podanego przez
Dyrektora. włozyć do posmarowanej olejem tortownicy, przykryć folią i odstawić na 5 godzin do wyrośnięcia aż zwiększy objętość dwu-trzykrotnie.

Wierzch posmarować olejem i piec w piekarniku nagrzanym do 200 st. według przepisu Mirabbelki 35-40 minut, u mnie swobodnie wystarczyło 30 minut.
Chleb jest bardzo smaczny, ma cienką, miękką skórkę i jestem z niego dumna, bo to mój pierwszy chleb na zakwasie bez dodatku drożdży. W rankingu ok 20 chlebów, które do tej pory upiekłam zajmuje według męża pierwsze miejsce:)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz